Abstract
The etiology of thrombo-embolic events after therapy with asparaginase (ASP) is not
fully understood. To investigate if cytotoxic drugs given in combination with asparaginase
(ASP) have an additional effect on the coagulation system, a detailed analysis of
coagulation factors was performed. Therefore, we investigated two combinations of
the COALL-05-92-protocol, [cylophosphamide]/methotrexate/ ASP ([CYC]/MTX/ASP) and
high dose arabinoside/ASP (HIDAC/ASP). In 33 children with acute lymphoblastic leukaemia
the following parameters were determined: plasminogen-activator-inhibitor-1, plasminogen,
antiplasmin, protein C, antithrombin, modified antithrombin, prothrombin-fragments
1+2 and thrombinantithrombin- complex. All children had an indwelling catheter. The
most distinctive result of this investigation is that plasminogen shows a deeper and
longer lasting decrease in the [CYC]/MTX/ASP-combination (median 65% NHP) compared
to the HIDAC/ASP-combination (median 105% NHP) (p = 0.01). The other parameters showed
the characteristic changes after ASP-therapy. None of our patients developed any clinical
signs of thrombosis, even though two patients showed four altered coagulation parameters
on the same day. This shows, that the coexistance of indwelling catheters plus four
decreased coagulation parameters does not necessarily imply the development of thrombosis.We
conclude that the parameters measured in this study do not sufficiently predict the
development of thrombosis.
Zusammenfassung
Die Ätiologie der thrombo-hämorrhagischen Erkrankung bei Asparaginasetherapie (ASP)
ist noch nicht vollständig verstanden. Um zu untersuchen, ob eine zytostatische Begleittherapie
zur ASP einen zusätzlichen Effekt auf die Blutgerinnung hat, wurden detaillierte Gerinnungsanalysen
durchgeführt. Hierzu untersuchten wir zwei Kombinationen des COALL-05-92-Protokolls,
[Cylophosphamid]/ Methotrexat/ASP ([CYC]/MTX/ASP) und hochdosiertes Arabinosid/ASP
(HIDAC/ASP). Bei 33 Kindern mit akuter lymphoblastischer Leukämie wurden folgende
Parameter bestimmt: Plasminogen-Aktivator-Inhibitor-1, Plasminogen, Antiplasmin, Protein
C, Antithrombin, modifiziertes Antithrombin, Prothrombinfragment 1+2 und Thrombin-Antithrombin-Komplex.
Das auffälligste Ergebnis dieser Untersuchung ist, daß das Plasminogen in der [CYC]/MTX/ASP-Kombination
(Median 65% NHP) einen tieferen und länger anhaltenden Abfall zwischen zwei Zyklen
aufweist, als in der HIDAC/ ASP-Kombination (Median 105% NHP) (p = 0.01). Die anderen
Parameter zeigen die typischen Veränderungen unter ASP-Therapie. Keiner unserer Patienten
entwickelte klinische Zeichen einer Thrombose, obwohl zwei Patienten vier veränderte
Gerinnungsparameter am gleichen Tag zeigten. Das zeigt, daß die Koexistenz eines zentralvenösen
Katheters und vier veränderten Gerinnungsparametern nicht unbedingt die Entwicklung
einer Thrombose bedingt. Daraus schließen wir, daß die in dieser Studie gemessenen
Parameter keine ausreichende Vorhersage für die Entwicklung einer Thrombose geben.
Key words
acute lymphoblastic leukaemia in children - asparaginase - methotrexate - plasminogen
- fibrinolysis
Schlüsselwörter
Akute lymphoblastische Leukämie bei Kindern - Asparaginase - Methotrexat - Plasminogen
- Fibrinolyse